30 Mac, 2012

Empat Tahun Menanti Dia


Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan nama Allah, kami menulis.



Empat tahun.

Itulah lamanya kami menanti.


Hari-hari berlalu dalam kehidupan kami suami isteri tanpa gelak tangis zuriat sendiri. Kerap ditanya tentang zuriat, buat hati kami sebal.

Soal zuriat sama macam soal jodoh, rezeki, ajal dan hidup. Semua dalam rahsia Allah. Mana ada yang tak mahukan zuriat dari pernikahan yang halal?

Kami saling memujuk hati, setiap kali ada yang ringan mulut dan baik hati berteka-teki, ‘bila lagi ni?’.

Jika mendapatkan zuriat itu semudah menyusun lego, tentu sedozen lego dah kami dapatkan. Tetapi rezeki ada zuriat sendiri bukan macam susun lego.

Ada sebab Allah uji – tangguhkan kami dari dikurniakan zuriat atau tiada zuriat langsung.

Tidakkah sudah Allah tegaskan perkara ini dalam firman-Nya, “tidaklah Aku menjadikan sesuatu itu sia-sia.”

Namun, dalam mengharap, kita tak boleh duduk pasrah. Langit tak menurunkan hujan emas.

Kami bersyukur kerana Allah gerakkan hati untuk mendapatkan pemeriksaan kesuburan di Klinik O&G HUKM. Hasil pemeriksaan tersebut, kami disahkan normal, tetapi perlu berusaha menjalani pemakanan sihat. Kami perlu berdiet bagi membantu usaha untuk mendapatkan zuriat. Alhamdulillah, satu masalah telah selesai.


Sambil mengikut saranan doctor, kami berusaha lagi mengintai rawatan alternatif lain. Manalah tahu, dalam berpuluh pilihan itu ada satu yang serasi. Apa yang penting, usaha dan jangan stress.

Alhamdulillah, Ramadan 1432H, kami dihadiahkan Allah khabar indah, bakal menimang cahaya mata sendiri, dengan usia si dia sudah masuk 2 bulan dalam rahim. Subhanallah!

Berbaloi rasanya kami bersabar sambil mencuba. Rasanya mahu saja kami hebahkan pada dunia, kami sudah bakal naik pangkat – menjadi ayah dan ibu!

Subhanallah. Alhamdulillah. Allahu akbar!



SETELAH 39 MINGGU DI ALAM RAHIM

22 Mac 2012 sudah Allah tulis tarikhnya untuk anak ini dilahirkan ke dunia. Awal 4 hari dari tarikh jangkaan bersalin dan selepas usia pernikahan kami cukup 4 tahun.

Anak ini adalah sebaik-baik anugerah pada kami.

Tatkala azan maghrib berkumandang di Bandaraya Ipoh pada jam 7:35 malam, lahirlah si dia yang amat kami nanti.


Semalam, genap usianya 7 hari. Fasammainahu (maka kami namakan dia kami) : 'Izz Amsyar.

‘Izz Amsyar bin Nabil bin Ahmad bin Jaya.


'Izz diambil sempena nama Sultan Ulama', 'Izz bin Abdul Salam. Biasanya, orang kita menyebut ‘Izzah atau ‘Izzat. Seerti.

Amsyar maksudnya yang cergas bersempena nama Syeikh Masyari Rasheed yang masyhur lunak suara dan bacaan ayat-ayat Allahnya itu.

Besarlah harapan kami, anak ini nanti, hidup dan matinya soleh untuk dirinya dan bermanfaat untuk ummah.

Allahumma ameen.

Tiada ulasan: