18 Ogos, 2009

Debar Makin Kuat

Bismillahirrahmanirrahim.





Semakin dekat menghampiri Ramadhan, gentar makin kuat menggegar relung hati. Debar makin terasa. Bagai digendang.



Ya Allah, alangkah besarnya hajat hati kami, moga-moga kedatangan Ramadhan ini, kami menyambutnya sepenuh hati. Melayaninya puas-puas, bagai ini Ramadhan terakhir kami.



Bukan semua kita akan menyambut Ramadhan.



Mereka yang telah pergi, tak kembali, Ramadhan sudah tiada lagi bagi mereka. Alangkah sedihnya kalau Ramadhan tidak sudi menjengah kita ...



Ramadhan makin dekat. Harumnya dah tercium, maka ya Allah, sampaikanlah kami pada Ramadhan-Mu itu.



***


Di ambang Ramadhan ini, emosi kami sedikit terusik. Terimbas kenangan menyambut Ramadhan di Ardhul Kinanah tiga empat tahun yang lepas.


Meriahnya suasana di sana!


Begini hari, pasti sudah redup Kota Kaherah dengan segala poster, kain rentang, pelekat dengan tulisan mengalu-alukan Ramadhan.


Ramadhan Kareem!


Ramadhan Mubarak!


Meriahnya layak bertemasya!


Khemah-khemah mula tegak berdiri di merata masjid dan tepi jalan. Ada yang bertujuan meniaga. Jual kunafah. Jual qutaiyif. Jual fanus. Jual rutob. Jual shalatah. Jual turshi.


Ada yang bersiap menjamu tetamu Ramadhan berbuka nanti dengan bunting maidatu al-Rahman. Ada juga khemah untuk solat tarawih dan qiamullail.


Padat dengan segala persiapan.


Itulah yang kami rindukan. Sakannya mereka menanti Ramadhan.


Pemandu teksi, konduktor bas, anak-anak kecil, ibu-ibu tua, si kaya dan si miskin, semuanya saling bertukar ucapan ‘Ramadhan Kareem’, ‘Ramadhan Mubarak’.

Sana-sini kami melihat wajah ceria umat. Gembiranya mereka. Senangnya hati mereka, merapati Ramadhan.


Dan alangkah bagusnya kalau kita di Malaysia ini juga begitu. Saling tak sabar menanti Ramadhan. Saling merindu mengharapkan Ramadhan.


Alangkah baiknya kalau tiada keluhan, ‘ah, Ramadhan pulak!’


Alangkah indahnya waktu itu. Dan alangkah rindunya kami kenangan itu!
Daripada Anas r.a, katanya:
Bersabda Nabi s.a.w :
“Tiada daripada seorang hamba apabila melihat ia sehari bulan Ramadan lantas dia memuji Allah ( kerana kedatangan bulan rahmat dengan kelebihan dan keistimewaanya) kemudian dibacanya Al-Fatihah tujuh kali, melainkan diafiatkan Allah daripada sakit matanya pada bulan ini”.
wallahua'lam.

Tiada ulasan: