02 Ogos, 2012

Nota Ramadan 1433H - ii -

Nota 10 Ramadan 1433H | 30 Julai 2012




Setahun lepas, di 10 Ramadan juga. Hari Jumaat masa tu. Lepas sahur, saya jadi lesu sangat. Merangkak masa nak gosok baju pejabat.

Saya yakin saya keracunan makanan. Berbuka semalamnya adalah kali pertama kami membeli dari bazar.

Sudahnya saya kalah. Pada tuan suami saya adukan rasa. "Kita pergi klinik ya. Laratkah nak (teruskan) puasa?" muka pucat saya dipandangnya. Saya angguk perlahan. Menggigil rasanya tubuh.

Di Klinik:
"Ustaz, subhanallah! Ni dah ada baby dalam ni. Mari tengok ni. Ya Allah, dah 8 minggu ni," puan doktor memanggil suami saya, sambil tangan kiri beliau menunjukkan imej di skrin hitam putih. Tangan kanannya masih memegang alat ultra bunyi di perut saya.

Tuan suami saya yang tadinya duduk di depan meja doktor, terloncat menghampiri kami di balik langsir.

"Doktor, janganlah main-mainkan saya.." saya bersuara menahan rasa. Betulkah?

Doktor hanya menyambutnya dengan ketawa kecil. Imej di skrin ditunjukkan kepada kami. Saya lihat tuan suami bagai longlai juga.

Subhanallah!

Alhamdulillah!

Allahu Akbar!

Syukurlah yang terbaik mewakili rasa yang entah apa masa itu. Saya menangis.

Kami dibiarkan menanti 3 tahun 5 bulan sebelum khabar indah ini menyapa telinga kami. Allahu .. Engkau Tuhanku. Aku hamba-Mu.

Itulah detiknya, 10 Ramadan yang lepas.

Hari ini, Dr. 'Izz Amsyar kami sudah berusia 130 hari.

Alhamdulillah.

Thumma alhamdulillah.

Thumma alhamdulillah.

Tiada ulasan: