20 Julai, 2012

Nota Menjelang Ramadan 2


Ramadan Kareem dari kami:
Haji Nabil bin Ahmad
Suzana binti Haji Mohamed Ali
'Izz Amsyar bin Nabil
-30 Syaaban 1433H-



Nota Menjelang Ramadan 1433H |


(1)
Masa mak ayah datang ke rumah kami minggu lepas, kami bercerita itu ini tentang puasa lepas-lepas.

Cerita Mak, "masa Arwah Tok kome ada dulu, sebelum Nisfu Syaaban tu dia dengan Arwah Opah akan 'round' rumah adik-beradiknya. Bayangkanlah 'diheretnya' mak adik-beradik pergi rumah saudara-mara, nak minta maaf (sempena) nak puasa. Orang gini hari, tunggu raya baru minta maaf adik-beradik."

Tuan-tuan, puan-puan,
Saya dengan rendah hati, menyusun sepuluh jari memohon kemaafan dari kalian. Terutamanya dari mak Hjh. Rosiah dan ayah Hj. Mohamed Ali, mertua saya yang jauh di mata, Ustazah Che Bi dan Ustaz Ahmad, adik-beradik saya dan seisi keluarga kalian, serta ipar-duai saya seisi keluarga.

Kaum keluarga dan sahabat handai serta kenalan saya, kemaafan jugalah saya pohonkan dengan harapan, Ramadan ini akan kita isi dengan segala yang terbaik.

Semoga dengan kemaafan dari kalian, Ramadan ini tidak kosong lagi kerana ada beban salah sesama manusia.



(2)
Bergembiralah!

Ramadan sudah selangkah dari kita. Doalah supaya kita sampai menjejak Ramadan lagi.

Apabila kesempatan itu Allah beri, berbaik sangkalah yang kita akan manfaatkannya seakan-akan ini Ramadan terakhir kita.

Buanglah jauh-jauh rasa ragu itu. Apabila sudah ada azam, susunlah strategi untuk mengisi Ramadan ini - waktunya, agendanya. Kemudian, tawakallah.

Insya Allah di hujung kembara Ramadan ini, jika tidak benar-benar merangkul taqwapun, jalan ke situ sudah kita usahakan.

Kalau memilih memulakan kembara mencari taqwa di Ramadan ini, usah akhirkannya juga di Ramadan ini.

Sekali ia bermula, pangkalnya menjauh, hujungnya belum tiba - selagi jasad masih bernyawa!
 




(3)
Sekejap lagi kita akan dibebaskan. Bebas dari godaan Syaitan.

Kita mengadu, terbabas ke gaung dosa dek syaitan durjana. Sekejap lagi makhluk api ini akan dirantai. Merdekakah dirimu?

Jika masih bertapi-tapi berbuat taat, salah syaitan juakah sebulan ini? Atau diri sendiri sebenarnya lebih syaitan dari syaitan?

Allahu, aku mohon ampun! Bimbang, akulah syaitan dalam diriku. Yang kukutuk syaitan, sedangkan yang terkutuk itu adalah aku kerana menuruti nafsuku.

Ampun ya Allah!

Dan mohon perkenan-Mu, sampaikan aku lagi ke Ramadan-Mu senja ini.

___

Salam Ramadan dari kami. Ramadan kareem.

Bergembiralah!













.

Tiada ulasan: