02 Ogos, 2012

Nota Ramadan 1433H - iii -


Nota 12 Ramadan 1433H | 1 Ogos 2012


Seperti di masa bayinya saya dan adik-adik diusung Mak ke masjid untuk berterawih, itulah juga yang saya amalkan kepada Dr. Amsyar kami.

Masjid Besilah yang jadi pilihan kami Ramadan ini. Luas dan lapang. Mudahlah saya nak letak Amsyar di sisi, ketika solat.

Sayangnya, sebaik habis sahaja 8 rakaat tarawih, saf jadi huru-hara. Tak tahu mana hujung, mana pangkal. Satu saf ada 3, 4 kelompok terputus-putus.

Itulah kesulitan yang saya dan beberapa ibu lain alami. Hampir setiap malam!

Allahu, tuan-tuan, bapa-bapa, suami-suami, mohon pastikan isteri, ibu, kakak dan adik kita tahu bagaimana menempati ruang dalam saf solat.

Sayanglah, saf terputus..

Saya melihat situasi ini berlaku apabila muslimatlah paling jarang bersolat jemaah. Boleh lihat di surau R&R, pusat beli-belah, stesen minyak - muslimat memilih solat sendiri-sendiri!

Puan-puan, mulai malam ini, rapatkan saf dahulu. Jika sudah angkat takbir tetapi saf renggang, rapatkan.

Yang membatalkan solat bukanlah bergerak merapatkan saf. Tetapi pergerakan 3 kali berturut-turut. Bagi merapatkan saf, sekalipun 10 langkah jaraknya, jika tidak berturut-turut melangkah, tidak batal. Usah risau!



Sudah malam ke-13 malam ini. Ada ruang lagi untuk betulkan solat jemaah kita!

Tiada ulasan: