16 Oktober, 2008

Taakul 1




(i)

Iklan ni dah lama. Masa Berita Hairan belum baru nak berwajah baru. Iklan Berita Hairan lah. Bila si makcik baru ambil akhbar tu, katanya, "ni salah (bagi akhbar) ni."

Anak cina yang berjirannya tegur, "makcik, ini memang Berita Hairan."

Moral:
Orang Melayu cepat menghukum. Contoh sikap makcik tadi, belum tengok betul-betul lagi dah kata si penghantar surat khabar tu tersilap bagi. Padahal kalau dia belek dulu depan belakang, mesti dapat jawapannya.

Masyarakat bangsa lain fikir dulu sebelum bertindak.

(Bahaya juga bicara bab ni. Boleh kena ISA =). Hakikatnya kita sama-sama mahu buka minda. Bukan mahu menyalakan sentimen perkauman.)



(ii)

Satu lagi iklan sabun. Tiga orang budak pakai baju putih baling batu nak curi buah. Kemudian menyorok kat kain putih di ampaian.

Nampak biasa je, iklan ni. Sekadar nak promosi sabun saja. Tapi dalam jangka masa panjang, ia boleh mendidik minda anak-anak untuk meniru perkara yang sama.

~***~
Dah lama terfikir perkara ni. Tapi ini baru berkesempatan menulis. Mungkin dah ramai yang terfikir ... Wallahua'lam.

Iklan jadi medium penting dalam pemasaran apa jua produk pun. Sayangnya, hari ini nilai murni dalam iklan kurang dititik-beratkan. Mungkin kita terlalu rakus menarik hati pembeli menggunakan produk kita, dalam masa yang sama, nilai moral terpinggir.


Dan begitulah nasib malang yang menimpa Islam. Produknya sangat bagus. Tapi packaging, branding, marketing semua out.

Maka, jadilah Islam macam barang tak laku di pasaran global. Astaghfirullah! Wa na'uzubillah.

Tiada ulasan: