01 Mei, 2009

Ada Cerita

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum WBT.




Post entri terakhir kami di Sanggar Cinta ini 28 Mac. Masa tu kami di Sumatera Utara, Medan atas undangan mahasiswa dan sahabat di sana.

Terima kasih pada Akhi Mohd Ridzuan Yahya dan sahabat-sahabat beliau yang mengundang, menyambut dan meraikan kami bagai 'orang besar-besar' layaknya, walaupun entah siapalah kami berdua ini di sisi Allah, Sang Penguasa Alam serta seluruh isinya.

Kami sangat terharu dan saat-saat bersama kalian adalah antara momen terbaik kami. Moga-moga apa yang kalian beri pada kami, kalian akan terima kembali imbuhannya dari DIA yang Maha Menghitung, insya Allah.



Hari ini sudah 1 Mei.

Ertinya, tiada langsung catatan kami sepanjang April lepas. Sedangkan begitu banyak hikmah dan pengalaman hidup yang telah kami temui sepanjang satu bulan itu.

Mengutip satu persatu hikmah dan pengalaman di ladang kehidupan yang entah sampai bila Allah izinkan kami kecapi ini mencipta rasa ingin menulis cerita hidup yang benar-benar hidup sebagai perkongsian esok-esok.

Sayangnya, aspirasi itu bagai terlalu tinggi untuk kami sampai. Keterbatasan waktu bukan halangan utama. Kerana menjadi pencuri masa yang bijak bukan perkara susah.

Tetapi ada sebab lain yang mengikat kaki dan tangan kami - si Streamyx yang belum jumpa jalan ke sanggar cinta kami sejak kami pindah, Februari lalu!

Bila segala yang hadir tidak diikat dengan catatan, memanglah hikmah setiap satunya tak terlihat. Sirna. Kerana itu untuk menulis amat perlu sekali membaca, menelek dan berfikir.



Dan perkara sepenting ini awal-awal lagi sudah Allah syariatkan pada Baginda Rasulullah SAW dan seterusnya untuk kita semua laksanakan - iqra'!

Alhamdulillah dalam kesempatan ruang, waktu dan sihat yang Allah kurniakan, merasalah kami buat kali kedua menjengah ke Pesta Buku di PWTC.

Buku pertama yang kami beli hari itu ATN 2: Bercinta Sampai ke Syurga. Berebut-rebut juga kami membacanya. Di hujungnya kami temui jawapan pada beberapa persoalan yang belum tuntas saat mengulit Aku Terima Nikahnya sebelum ini.

Nampaknya koleksi kitab cinta kami makin bertambah selepas ATN dan Kisah Cinta dalam al-Quran yang dibeli khas sebelum ke Medan, Mac lepas; dengan Bidadari dari Timur - Memoir Isteri Seorang Pejuang.

Membaca cerita cinta manusia, dalam hati kami berputik rasa syukur tanpa hujung pada nikmat yang Allah kurniakan pada sekalian makhluk - sekalipun kita ingkar pada-Nya, kerana sayangnya DIA pada seluruh ciptaan-Nya.

Sedangkan dalam diri kita asyik berkira-kira mahu menyebut, mensyukuri dengan lidah, hati dan anggota segala pemberian-Nya. Malah acapkali pula kita jatuh kufur. Nastaghfirullah ...



Hari ini 1 Mei, hari pekerja dirayakan. Pekerja bercuti dari tugasnya.

Tetapi sebagai hamba Allah, tugas kita belum selesai. Belum boleh bercuti. Kerana cuti kita di syurga nanti.

Ya Allah, sampaikanlah kami ke syurga-Mu. Amin.

Tiada ulasan: