15 Mac, 2012

4 Tahun Mengukir Cinta


Petang itu, hujan baru berhenti ...
><><><><><><><><><>


“Abang, Honey masuk kereta dulu ye. Nak tengok kek”

Saya meninggalkan sebaris pesan melalui SMS tatkala meninggalkan studio Tilawah Interaktif, Jumaat itu.

Lagi 10 minit sebelum tamat waktu siaran langsungnya, masa itu. Saya mengatur langkah langsung ke kereta kami di bawah teduhan pohon-pohon besar di kawasan belakang Angkasapuri.

Alah! Kek dah mula mencair. Sedihnya …

Cepat-cepat saya kuatkan penghawa dingin kereta. Tingkap pun saya buka luas sedikit, biar bertukar angin.

Kejap-kejap kek tu saya intai. Tulisan You Complete Me di dada kek itu sudah hilang rupa. Apa nak buat lagi, gumam dalam hati.

Tidak lama kemudian, saya nampak kelibat suami menuju arah kereta kami melalui cermin sisi. Dah tamat siaran rupanya. Tak sangka pula cepat.

Selepas memberi salam pada saya yang menunggu, suami terus ke pintu belakang. Rutinnya, dia akan salin kasut dan gantung jaket atau kot yang dipakainya dulu sebelum mula memandu. Lagi-lagi nak bermusafir ke kampung macam petang itu.

Saya menunggu sahaja suami sudahkan rutinnya.

Sebaik dia mengambil tempat di kerusi memandunya, saya disuakan sesuatu dalam kotak. Tidak berbalut apapun. Kotaknya sendiri menterjemahkan isinya.

Saya terpana.


“Apa ni?” Dahi saya sudah berkerut.

“Hadiah ulangtahun kita, untuk Honey.” Sambil senyum, dia membalas renungan mata saya yang masih terpinga-pinga memandangnya.

“Tapi kita janji tak nak bagi hadiah, kan?”

“Takpelah. Honey susah payah mengandungkan anak abang, itu hadiah jugalah pada Abang. Ini (hadiah dalam kotak) hadiah untuk Honey pulak. Bukalah.”

Dengan lafaz basmalah dan doa safar, kereta kami bergerak meninggalkan Angkasapuri. Dan saya pun membuka kotak di tangan yang sudah jelas apa isinya. Ada sekeping kad kecil di dalamnya. Tulisan tangan dia yang memang kemas saya baca, dan …



“Boleh tak nak nangis?” tanya saya sebaik kad itu saya baca.

Dia tergelak kecil. Jalanraya sesak memaku pandangannya pada pemanduan.

“Nangislah …”

“Terima kasih, abang. Honey tak sangka dapat hadiah hari ni. Cukuplah dapat ruang dalam hati abang sejak kita nikah 4 tahun ni,” sebak saya tahan.

Jemari kanan saya dicapainya.

“Tak ada apapun. Ada rezeki lebih, abang ingat nak bagi hadiah pada Honey. Dahlah, buat apa nangis. Kita kan nak balik kampung?” tangannya kembali menggenggam stereng.


MENANGIS KERANA …

Itulah kali pertama saya tak terhidu langsung kejutan yang dibuatnya. Entah macam mana saya tak pernah perasan yang hadiah itu memang sentiasa ada dengan kami – dalam kereta sejak dia membelinya.

Sikitpun saya tak perasan.

Agaknya kerana hari-hari terakhir minggu sebelum saya bercuti panjang itu kami masing-masing dilambakkan dengan tugas yang tak kenal jam 5 petang, saya jadi tak peka dengan dia.

Ada rasa serba salah melintas nubari saya. Hilang perhatian pada suami lantaran kepenatan pulang dari pejabat menjelang usai maghrib seminggu itu. Sedangkan dia lebih utama, kerana isteri ini keluar bekerja dengan izin suaminya jua.

Seminggu penuh itu, dialah yang menemankan saya menyudahkan kerja dan tugasan untuk ditinggalkan 90 hari nanti, hingga menjengah azan maghrib atau isyak. Sedangkan wajahnya sendiri sudah membayangkan keletihan fizikal dan mentalnya yang turut sama bekerja seperti saya.

Tanpa rungutan.

Bahkan yang buat saya lebih terharu, sebaik tiba di rumah, dia menawarkan untuk mengurut bahu atau menyediakan minuman untuk saya yang sudah melepek di ruang tamu, kewalahan.

Itu yang mahu saya tangiskan tatkala menerima hadiah ulangtahun ke-empat pernikahan kami, 9 Mac lalu. Kerana dia sudah banyak memberi.

Inilah hadiahnya.


BAIT INI BUATMU, SANG SUAMIKU

Abang, terima kasih kerana menjadi suami yang tidak lokek memberi – perhatian, kasih sayang, tanggungjawab dsb - sepanjang kita bersama. Terima kasih kerana sabar dan berhemah mendidik saya, sejak ikrar Aku Terima Nikahnya, Suzana binti Mohamed Ali dipersaksikan.

Pada saya, mengandungkan zuriat kita ini bukan beban tak tergalas, bahkan hari-hari sejak si dia ada bersama kita adalah antara waktu terindah dalam cinta kita.

Mohon maaf kerana mahu meminta Abang memberi lagi untuk saya. Berikan saya doa restumu moga mudahlah saya melahirkan zuriat kita ini nanti. Pada alpa dan khilaf isterimu ini, saya mohon kemaafan dan keredaanmu.

Menjadi suri hidupmu selamanya adalah anugerah tak terbanding.

Tak pernah lewat untuk saya ucap dan doakan,

Selamat Ulangtahun Ke-4 Pernikahan kita.
Moga kembara ini sampai ke syurga.

Tiada ulasan: