03 Mac, 2012

Dia yang Romantis

“Suami saya tak romantik macam ustaz”.

Walaupun pernah dengar ayat yang sama beberapa kali, tapi terkedu juga saya seketika. Nafas saya hela dalam-dalam.

Suami saya dilihat romantik oleh mereka. Pada apa ye, yang romantisnya tu?

Dia tak pernah bukakan pintu kereta untuk saya. Dia tak pernah bagi saya sejambak bunga – kecuali sekali sebab saya minta dan paksa dia beli juga masa tu :). Bila keluar makan, tak pula pernah dia tarikkan kerusi untuk saya duduk. Dia juga tak pula pandai buat kejutan saja-saja sebab semuanya dapat saya hidu.

Mandala minda saya menjelajah hari-hari lalu mencari di mana romantisnya sang suami.

“Saya rasa suami awak pun romantik juga. Cuma cara kita melihat tindakan suami sahaja yang menyifatkan suami kita romantik atau tidak”.

Ya. Barangkali sang suami itu orangnya tak pernah lekang doakan kita dalam setiap hela nafasnya. Itu romantik. Atau sang suami itu seorang yang tak pernah culas menyediakan segala keperluan kita dan keluarga, itu juga romantik.

Lihatlah suami kita sendiri dengan mata dan hati yang syukur. Dia tak pernah berkasar bahasa dengan kita, itu sudah romantik. Dia bawa kita balik rumah mak ayah kita, jenguk keluarga kita, itu romantik.

Carilah romantiknya suami kita pada perkara biasa-biasa yang dilakukannya. Suami akan sangat menghargainya. Pejamkan mata pada yang tiada pada suami kita, kerana yang sudah ada itulah dirinya. Dia tak perlu menjadi orang lain hanya untuk membahagiakan kita, sedang hatinya tak suka.

Ya. Di mata dan di hati saya, suami saya sangat romantis.

Dia tak jemu bertanya, “dah solat ke belum?” setiap kali masuk kereta mahu pulang dari kerja.

Dia tak lokek bercerita tentang hari-harinya dan perasaannya, penatnya, serta kesukaannya pada saya.

Dia sentiasa lembut mengejutkan saya dari lena jika saya tidur sebelum solat atau lewat bangun pagi.

Dia tak lupa menghantar SMS bila berjauhan walaupun sepatah ayat sahaja – “maaf, abang drive ni”.

Bila sakit, dia carikan ubat. Bila barang dapur tak ada, dia ajak beli.

Dia rajin menghubungi keluarga saya, sedangkan saya ni hanya berkirim salam sahaja.

Ya. Dia tak perlu beri saya bunga untuk jadi romantik. Sebab dia dah doakan saya dan rumahtangga kami bahagia, dunia dan akhirat. Doa yang sangat mewah dari sejambak bunga!

Berterima kasihlah pada suami masing-masing. Renung matanya, dan sebutlah, “saya untung ada suami macam awak di sisi”.

Percayalah, lepas itu kita tak perlu menjeling-jeling lelaki lain yang kononnya lebih romantis dari suami di sisi …



“Abang,
Honey untung ada suami
macam abang – suami realiti”.

Tiada ulasan: