08 Januari, 2009

Tak Sampai Hati (ii)

Bismillahirrahmanirrahim.

Wa ba'du,

KITA MELIHAT sejak 60 tahun ini Yahudi menindas Palestin. Hakikatnya bukan mereka diperlakukan sebegitu kerana mereka berbangsa Palestin. Tetapi mereka disembelih dan diratah kerana Islam yang mereka pilih menjadi diri dan kehidupan.

Dan kerana sebab yang sama, kita sepatutnya turut merasai sakit dan derita dilanyak oleh Zionis Yahudi. Bukan Palestin untuk Palestin. Tetapi Palestin adalah sebahagian dari kita.

Walau kulit tak sama warna. Walau bahasa tak sama nada. Akidah dan iman menyatukan yang jauh dan menjadikan kita saling bercinta.

Malang sungguh kalau kita hanya menganggap keluhan mereka biasa-biasa aja. Macam tak ada apa-apa. Lantaran jarak terentang yang memisahkan benua. Macam yang berlaku ((di sini))

Salah kita, Muslim di Palestin yang terima balanya. Dosa kita, keluarga seagama kita dijarah semahunya.

*********************

Ya Allah! Kami malu menadah tangan memohon bantuan dan kemenangan yang Kau janjikan dengan dosa dan maksiat yang kami lakukan pada-Mu dalam terang dan sunyi.

Tetapi ya Allah, hati kami dirajut sebak tak terlafaz, bagai terdengar-dengar rintih raung keluarga kami di sana ya Allah.

Hati kami menangis bersama mereka namun tangan kami tak daya memeluk menenangkan mereka, menggantikan mereka menggalas senjata walau sebesar seketul anak batu atau sepasang sepatu haus.

Ya Allah, janganlah kerana dosa kami, Kau hukum mereka. Janganlah kerana fasiknya kami, Kau lenyapkan mereka.

Ya Allah yang Maha Pendendam, jangan Kau dendami kami dan mereka kerana dosa kami yang terang-terang mencabar kehendak perintah dan larangan-Mu dan Rasul-Mu.

Ya Allah, dengan sebak yang tersisa, tangan kami yang terpalit dosa ini kami tadahkan mengharap bantuan-Mu.

Ya Allah, kami sangat ingat ketika Isa Ibni Maryam berbicara dengan-Mu seperti yang Kau rakamkan dalam firman-Mu:

"Jika Engkau menyeksa mereka, (maka tidak ada menghalanginya) kerana sesungguhnya mereka adalah hamba-hamba-Mu; dan jika Engkau mengampuni mereka, maka sesungguhnya Engkaulah sahaja yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana". ((al-Maidah: 118))

Maka ya Allah, kami berserah pada-Mu dan bantulah mereka ...

::nota::
Patutlah Salahuddin al-Ayubi tak pernah ketawa selama 40 tahun dek kerana Palestin dibelenggu musuh Allah ... satu ketika dulu.

Tiada ulasan: